سایر فعالیت ها

سفر به آلاشت سوادکوه

در ایام تعطیلات تابستان 1394(بعد از ماه مبارک رمضان) به همراه خانواده و بستگان نزدیک مسافرتی به منطقه ییلاقی و خوش آب و هوای آلاشت، واقع در شهرستان سوادکوه مازندران داشته و در یکی از سوئیت های شهرداری آلاشت به مدت یک شبانه روز اقامت نمودیم. مسجد امام حسین(ع) در نزدیکی سوئیت ما بود . بدین جهت نماز مغرب و عشا شب جمعه و هم چنین نماز ظهر و عصر روز جمعه دوم مرداد 1394 را در آن به جماعت اقامه نمودیم.


آلاشت در ارتفاع ۱۹۰۰ متری سطح دریا قرار گرفته‌است، دامنهٔ دمای این شهر بین ۷.۵ تا ۱۰ درجهٔ سانتیگراد می‌باشد و میانگین بارندگی سالانهٔ آن بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلی‌لیتر می‌باشد. آلاشت دارای حیات وحش حفاظت شده‌است که می‌تواند درختان سیاه ریشه مانند گردو، فندوق و گیلاس را در خود پرورش دهد.

مطابق سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵، آلاشت دارای ۲۸۷ خانوار و جمعیتی معادل ۹۷۶ نفر می‌باشد که ۴۷۸ نفر مرد و ۴۹۸ نفر زن می‌باشند.

آلاشت از چند محله تشکیل شده و نام خانوادگی بیشتر اهالی، پسوند همان محله را نیز دارد. یکی از سرگرمیهای سالخوردگان آلاشت، جمع آوری گیاهان دارویی در فص ل بهار است.

آلاشت به دلیل موقعیت جغرافیایی خود، کمتر مورد توجه فاتحین ایران بوده‌است. این شهر کوچک، محل تولد رضا شاه پهلوی(پهلوی اول) بوده و خانه‌ای که رضاشاه در آن به دنیا آمد، در حال حاضر موزه مردم شناسی است و عموم مردم برای بازدید از آن اقدام می نمایند.

http://static.panoramio.com.storage.googleapis.com/photos/medium/52109702.jpg

علاوه بر موزه ی مردم شناسی مسجد امام حسین آلاشت نیز نزد مردم از اهمیت خاصی برخوردار است این مسجد درسال ۱۳۵۲ با معماری استاد لرزاده ساخته شد.

یکی از اماکن دیدنی آلاشت، رصد خانه آن است. این رصد خانه در سال 1385 توسط شهرداری آلاشت با هدف یک پروژه فرهنگی شاخص و با حمایت های علمی و فنی معتبر ترین مراکز علمی کشور ساخته شد. نام این رصد خانه، بخاطر تلاش های علمی، فرهنگی و معنوی استاد مرحوم ما، حضرت آیت الله صالحی مازندرانی، که خود از اهالی سواد کوه بود، نام گذاری شده است.

مهمترین امکانات این رصد خانه که با ارتفاع 1818 متر از سطح دریاهای آزاد، مرتفع ترین رصد خانه کشور است، شامل: یک دستگاه تلسکوپ بازتابی 14 اینچ مجهز به موتور ردیاب، سالن آمفی تئاتر استاندارد 82 نفره، نمایشگاه دائمی تصاویر نجوم و فضا، اتاق آسمان نما، ترازوی نجومی، کتابخانه تخصصی و ... می باشد.

 

 مجموعه رصدخانه حاضر بر بالای تپه‌ای به ارتفاع ۵۰ متر قرار گرفته که از سه طرف به پرتگاه و از طرف دیگر به دامنه کوه محصور شده‌است. به همین خاطر تمام رفت‌وآمدها به رصدخانه و مرکز اداری مجموعه از طریق پلکان و با پای پیاده امکان پذیر است. زمین مجموعه ۳۰۰۰ مترمربع و زیربنای آن ۳۰۰ مترمربع مساحت دارد.

 

 

شما اینجا هستید: خانه سایر فعالیت ها سفر به آلاشت سوادکوه