سایر فعالیت ها

نشست هم اندیشی شناخت نماز، بررسی آسیب ها و موانع اقامه نماز

نشست هم اندیشی شناخت نماز، بررسی آسیب ها و موانع اقامه نماز

به منظور گرامیداشت دهه فرهنگی ترویج معارف نماز، ستاد اقامه نماز با همکاری اداره آموزش اداره کل استاندارد استان مازندران، نشست هم اندیشی مدیران، کارشناسان و همکاران با موضوع« شناخت نماز؛ بررسی آسیب ها و موانع اقامه نماز» با حضور حجت الاسلام و المسلمین سید تقی واردی، در روز چهارشنبه اول شهریور 1402، از ساعت 11 تا 12 در سالن کتابخانه اداره برگزار نمود.
در این نشست بعد از مشاهده دو کلیپ در باره نماز و پرسش های برخی از حاضران در جلسه درباره موانع شناخت و اقامه نماز در نسل جدید کشور، حجت الاسلام واردی با قرائت آیه«فَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ ۚ إِنَّ الصَّلَاةَ كَانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ كِتَابًا مَوْقُوتًا(سوره نساء، آیه 103)، لزوم نماز را بر مسلمانان از دو جهت مورد بررسی قرار داد:

اول: تغذیه و تقویت روح. همان گونه که جسم انسان برای بقای خود نیاز به تغذیه، استراحت و تقویت دارد، روح انسان نیز نیاز به تقویت و شارژ کردن دارد. چون روح نیز ملول و خسته می شود. بهترین و سودمندترین راه تقویت روح انسان و خروج آن از خستگی و ملالت، اقامه نماز و برقراری رابطه بلاواسطه با خداوند متعال است.
دوم: نماز یک تکلیف الهی و یک وظیفه شرعی است که خداوند متعال برای بندگان تشریع نموده است. امر خدای متعال برخی به صورت تکوینی است و برخی به صورت تشریعی. آیات فراوانی در قرآن کریم است که تشریع نماز را در آن ها بیان نموده است.
اما چرا نماز برای انسان ها تکلیف است و اختیاری نیست؟
پاسخش آن است: روح انسان همیشه در معرض فشار و وسوسه است. وسوسه های خطرناکی که قرآن کریم در سوره کوچک آخر قرآن(سوره ناس) آن را مورد اشاره قرار داده است«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ، قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ، مَلِكِ النَّاسِ، إِلَهِ النَّاسِ، مِنْ شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ، الَّذِي يُوَسْوِسُ فِي صُدُورِ النَّاسِ، مِنَ الْجِنَّةِ وَالنَّاسِ.
انسان از جانب سه نیرو به سمت گناه و خلاف کشیده می شود: هوای نفس، شیطان و انسان های منحرف. اگر به حال خود رها گردد، مطمئنا در این مصاف شکست می خورد و توان تحمل ایستادگی در برابر این سه نیرو را ندارد، به ناچار باید یک تلنگری به وی داده شود و او را به سمت انسانیت و ایستادگی در برابر گناه و خلاف، وادار کند. راه وادار کردن او همین وجوب نماز است. البته برای آن مشوقّ های زیادی در نظر گرفته شده است، همان گونه که تهدیدها و اعلام خطر کردن ها نیز برای آن بیان شده است. اصولا نماز کارکردهای فراوانی دارد، که به خاطر محدود بودن وقت جلسه، در فرصت دیگر تقدیم می کنم.
دکتر واردی موانع اقبال نسل جدید از نماز را، نه در خود نماز و ذات آن، بلکه علل و عوامل بیرونی مانند تبلیغات منفی رسانه های الکترونیکی و فضای مجازی، از جمله تلوزیون های ماهواره ای دشمنان اسلام و ایران دانست، که دائم جوانان را بمباران فکری و اخلاقی می کنند. و الا نماز یک پدیده جدیدالتاسیس نیست که کسی بخواهد درباره اش تشکیک کند. نماز از زمان حضرت آدم(ع) تا به زمان ما بوده است. منتهی شکل و صورت آن تغییر کرده است و این صورتی که در اسلام تشریع شده، صورت تکاملی آن است.
وی در دیگر سخن خود، بحث درجات بهشت و جهنم را مطرح و جایگاه انسان نیکوکار غیر مسلمان را که اهل نماز و عبادت خدا نیست، در طبقات بالای جهنم دانست که نزدیک به طبقات پایین بهشت است.
وی هم چنین از عدم استقبال برخی از کارمندان ادارات از نماز جماعت اداره مربوطه انتقاد کرد و اظهار داشت در نظام های غیر اسلامی و طاغوتی از خواندن نماز، به ویژه نماز در محل کار جلوگیری می کنند، اما نظام مقدس اسلامی، مردم را ترغیب به نماز می کند و برای کارمندان هزینه می کند که در کنار کارشان به نماز جماعت نیز اهمیت دهند. چون نماز طبق نقل حدیثی پرچم اسلام است.
این یک درخواست عاطفی و شرعی نظام از کارمندان است. بی توجهی به آن، یک نوع بی اخلاقی به شمار می آید.
لازم به ذکر است، دکتر ملاعلیپور مدیر کل اداره استاندارد نیز قرار حضور در این نشست را داشت که به خاطر عروض جلسه غیر منتظره خارج استانی از طریق فرستاده خود جناب دکتر حجازی معاون آموزش اداره کل استاندارد عذرخواهی نمود.

شما اینجا هستید: خانه سایر فعالیت ها نشست هم اندیشی شناخت نماز، بررسی آسیب ها و موانع اقامه نماز